SeierFitness inverted

SantaCruzBlackPromo

Grundlæggende har vi 4 hovedkategorier af hold i Aarhus MTB:

Disse kategorier opdeles i flere hold. Ind mellem laver vi træning og aktiviteter på tværs af holdene.

På alle holdene vil der hver gang være en af klubbens trænere (frivillige klubmedlemmer) der har lagt et program for aftens træning og der trænes både teknik, kondition i forskellig dossering afhængig af hold.

Som ny i klubben kan det være svært umiddelbart at finde det rigtige hold. Læs beskrivelsen og det er også altid en god ide at tage kontakt til en træner inden vi begynder at køre. Kom gerne 17.50, så der er tid til at snakke om det. Bemærk at træningen starter kl. 18.

Børn og Unge

Aarhus MTB har tre børn og unge hold, et for dem på 6-8 år, et for dem på 8-11 år og et for de store på 11-15 år. Herefter vil de unge kunne deltage i den almindelige træning sammen med de voksne.

Sport

Hver tirsdag og torsdag

I 2017 sæsonen er det planen at opdele i et Licens/Elite og et Sportshold. Licens/Eliteholdet er for dem, som kører løb og tager podieplaceringer til disse. Afviklingen af træningen forgår uden pauser og kører efter et fastlagt program af klubbens træner. Sport er for dem som er seriøse med deres træning, men måske ikke har lysten eller tiden til at træne den mængde der er krævet for at blande sig i toppen.

Formålet med sportsholdet er at skabe et miljø hvor det er legalt at køre hurtigt og hvor der er fokus på at få mest muligt ud af træningen. På sportsholdet er der plads til dem der tager træningen seriøst og effektiv træning har første prioritet.

Der startes fra klubhuset kl 18 tirsdag og torsdag og der køres sammen ud til mindestenen, hvor der er opsamling kl 18:30 så dem der evt. vil træne lidt før kan støde til. Her forventes det at alle er opvarmet og selve programmet kan afvikles, der køres efter klubbens træningsprogram som er tilgængeligt på web-siden.

Der forventes et vist niveau for at køre med sportsholdet, men da træningen køres på rundstrækninger med opsamling vil de fleste kunne køre med. Efter afvikling af træningsprogrammet vil der ofte blive kørt en ekstra tur, hvor der evt. opdeles efter niveau.

  • Krav til kondition: Du er i rigtig god form eller er parat til at arbejde på at få det.
  • Krav til tekniske færdigheder: God teknik
  • Krav til humør: Store krav til overskud - også når vi med høj intensitet gir den gas sker det med et smil !

Motion

Motionsholdene spænder vidt i niveau og fokus. Der er masser af gode grunde til at cykle MTB: frisk luft, motion, teknik, sjov, udstyr, kammeratskab, konkurrence mod sig selv og andre ….

Uanset dette forsøger vi med de forskellige hold at have hold der gør det muligt at for alle at få nogle inspirerende og sjove aftner med klubkammeraterne. Fokus på motionsholdene er på det at få motion i skoven og have det sjovt, og samtidig at højne niveauet gennem både intervaltræning og tekniktræning.

Motion 1

[indhold følger]

Hver tirsdag og torsdag

  • Krav til kondition:
  • Krav til tekniske færdigheder:
  • Krav til humør:

Motion 2

Hver tirsdag og torsdag

Motion 2 er holdet for letøvede og øvede MTB ryttere og motionister, der gerne vil køre en tur i skoven med andre. Der må gerne være lidt udfordringer både teknisk og til konditionen, men motion skal være sjov !

Vi ønsker at blive bedre men ikke nødvendig vis hurtigere. Vi venter på hinanden og tager godt imod såvel næste nye som dem der ikke har kørt et stykke tid – og vi venter på alle !

Vi træner færdigheder på cyklen, og forskellige sektioner med drops, nedkørsler, opkørsler osv. øves. Der samles op undervejs, og alle kører ud og hjem sammen. Er der stor forskel i konditionen, vil der køres i sløjfer, så alle samles op, og der køres først videre, når alle har fået pusten. Vi kører ca. 2 timer pr. træning.

Motion 2 har et hold af trænere, der vil være en turnusordning. De forskellige trænere har en blandet baggrund men fælles for os alle er at vi ønsker at være med til at gøre det inspirerende, sjovt og udviklende at cykle MTB.

På motion 2 vil man få en bedre kondition, sjov og udvikle en bedre teknik i skoven.

  • Krav til kondition: Almindelig grundform med ønske om forbedring
  • Krav til tekniske færdigheder: Basal teknik med plads til forbedring
  • Krav til humør: Store krav - vi hygger sammen og har det sjovt – også når vi indimellem udfordres

 

Motion 3 

Hver tirsdag.

Motion 3 er et hold for begyndere og motionister, der gerne vil køre en tur i skoven, uden det bliver for teknisk, men hvor basale MTB-færdigheder som fx balance og sving bliver indøvet.

Holdet vil køre i samme tempo og træningsmønster igennem hele sæsonen, og det er derfor muligt at starte på holdet når som helst i løbet af sæsonen. Fokus vil være på motionen og sjov i skoven. Derudover trænes en del færdigheder på cyklen, og forskellige sektioner med drops, nedkørsler, opkørsler osv. øves. Der samles op undervejs, og alle kører ud og hjem sammen. Er der stor forskel i konditionen, vil der køres i sløjfer, så alle samles op, og der køres først videre, når alle har fået pusten. Vi kører ca. 2 timer pr. træning.

Motion 3 har ingen faste trænere, der vil være en turnusordning, så I har mulighed for at møde mange af trænerne i klubben. Det vil altid være en erfaren træner fra Aarhus MTB’s motionsudvalg, som vil sikre en varieret træning.

På motion 3 vil man få en bedre kondition og blive helt fortrolig med de basale teknikker på cyklen.

  • Krav til kondition: Ingen - alle kan være med
  • Krav til tekniske færdigheder: Ingen - alle kan være med
  • Krav til humør: Store krav - vi hygger os sammen og har det sjovt

Kvinder

Kvinder er mere end velkomne på både Sport og Motionsholdene. Der er dog nogen kvinder, der foretrækker at køre sammen med andre kvinder og det er der god mulighed for – også som begynder.

Begynderstart kvinder

Den 1. tirsdag i hver måned.

Dette hold er for dig, der er helt ny på MTB. Vi lærer at skifte gear, bruge bremserne, placering på cyklen osv. Efter grundig introduktion til det på brede grusstier, kører vi lige så stille ud på sporet og prøver kræfter med det på små ukomplicerede strækninger. De forskellige ting øves, og træneren korrigerer undervejs. Afhængig af holdets størrelse kan der også lægges diverse ”lege” ind som fx navneleg, balanceleg osv.

Udover MTB handler det i stor grad også om socialt samvær og at lære hinanden at kende, så man også har en makker på eget niveau at køre i skoven med i weekenden og lignende. Vi skal have det sjovt på MTB!

  • Krav til kondition: Ingen - alle kan være med uanset form
  • Krav til tekniske færdigheder: Ingen - alle kan være med
  • Krav til humør: Store krav - vi passer på hinanden og har det sjovt
  • Krav til udstyr: Mountainbike, praktisk påklædning, hjelm er obligatorisk !

Begynderkvinder

Hver tirsdag.

Holdet er for begynderkvinder, som enten har deltaget i begynderstart og er klar til at rykke videre, eller for dig som har kørt lidt selv, men som stadig føler dig usikker på sporet og har brug for basal træning og læring om cyklen.

Hver tirsdag er der et program for træningen, så der sker en løbende progression med variation fra gang til gang. Træningsprogrammet kan ses på hjemmesiden. Afhængig af vejret eller specifikke ønsker, kan der ændres i programmet. Hensigten med dette hold er forbedring af teknik og kondition samt at blive fortrolig med sporet, så man – når man føler sig klar – kan rykke videre til klubbens andre hold. Men allervigtigst; Vi skal opbygge et godt socialt sammenhold og have det sjovt, for så lærer man meget hurtigere.

  • Krav til kondition: Ingen - alle kan være med uanset form
  • Krav til tekniske færdigheder: Ingen - alle kan være med
  • Krav til humør: Store krav - vi passer på hinanden og har det sjovt

”De Selvkørende”

Hver tirsdag og torsdag.

Et hold for øvede kvinder som selv finder ud af at køre en tur, øve et bestemt sted på sporet, køre intervaller osv. Med øvet menes, at man er fortrolig med sporet og kan køre det meste (evt. ikke de mest tekniske passager). Ønskes mere struktureret træning henvises til motionsholdene, som både er for kvinder og mænd. Dette hold er baseret på spontanitet og ønsker den pågældende træningsdag.

  • Krav til kondition: Almindelig grundform
  • Krav til tekniske færdigheder: Basal teknik med plads og lyst til forbedring
  • Krav til humør: Store krav - vi hygger sammen og har det sjovt – også når vi indimellem udfordre hinanden.

Arrangementer

17mar
Træningslejr Mallorca
lørdag kl.08:00 - lørdag kl. 17:00

Login

Gå til toppen